Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Informační servis pro NNO
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
- Právní servis
[ nno.ecn.cz > právní servis > Vzory a předlohy - účetnictví ]
-

 Novinky

 Fundraising

 Právní servis novinky kauzy dokumenty a literatura ASPI-databáze právních předpisů

 Práce v NNO

 Vzdělávání NNO

Vzory a předlohy - účetnictví

Evidenční list veřejné zakázky


V této příloze uvádíme plný text evidenčního listu veřejné zakázky, který musí podle zákona č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek vyplnit každá (i nezisková) organizace, pokud k realizaci své zakázky vůči jiným osobám použije prostředky pocházející ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu obce. To platí jen pro zakázky, jejichž hodnota přesahuje zákonem stanovenou mez (viz citace zákona, §2).


EVIDENČNÍ LIST VEŘEJNÉ ZAKÁZKY

(vyplní se po uzavření smlouvy)


I. ÚDAJE O PRŮBĚHU ZADÁNÍ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY

1. Zadavatel
IČO ....................................................
název...................................................
adresa .................................................

2. Organizátor soutěže (liší-li se od bodu 1)
IČO ....................................................
název ..................................................
adresa .................................................

3. Způsob zadání veřejné zakázky
A. veřejná soutěž
B. výzva více zájemcům
C. výzva jednomu zájemci

4. Datum vyhlášení veřejné soutěže (odeslání výzvy) .....

5. Termín pro podání nabídek ............................

6. Kritéria pro výběr nejvýhodnější nabídky (vždy max. 50 znaků)
a) ......................................................
b) ......................................................
c) ......................................................

Při způsobu zadání A nebo B:

7. Celkový počet přijatých nabídek ......................

8. Počet nabídek splňujících podmínky zadání ............

9. Nejvyšší nabídková cena (tis. Kč) ....................

10.Průměrná nabídková cena (tis. Kč) ....................

11.Nejnižší nabídková cena (tis. Kč) ....................


II. ÚDAJE O VEŘEJNÉ ZAKÁZCE

12. Vybraný uchazeč
IČO......................................................
název....................................................
adresa...................................................

13. Předmět zakázky (max.30 znaků)
- měrná jednotka ........................................
- množství měrné jednotky ...............................

14. Místo a okres plnění název ...............kód ......

15. Datum počátku plnění zakázky (MMRR př. 0195) ........

16. Termín dokončení zakázky (MMRR př. 1095) ............

17. Cena (tis. Kč) ......................................

18. Podíl zahraničního dodavatele z celk. ceny zakázky (%) ...

19. Země původu dovozu ..................................

20. Datum uzavření smlouvy o zakázce ....................


Název, podpis a razítko zadavatele:






"Federálni ministerstvo financí"

čj. V/20 531/1992

Opatření

federálního ministerstva financí, kterým se stanoví účtová osnova a postupy účtování pro politické strany, hnutí, občanská sdružení a jiné nevýdělečné organizace

Čl. I
Federální ministersto financí podle § 4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen zákon), stanoví:

(1) Tímto opatřením se stanoví účtová osnova a postupy účtování pro politické strany a politická hnutí , občanská sdružení, zájmová sdružení právnických osob, církve a náboženské společnosti a jiné právnické osoby, jejichž předmětem činnosti je jiná než výdělečná činnost.

(2) Účtová osnova a postupy účtování tvoří přílohu tohoto opatření.

...
...
...


---------------------------------------------------------------


ÚČTOVÁ OSNOVA PRO POLITICKÉ STRANY, HNUTÍ, OBČANSKÁ SDRUŽENÍ A JINÉ NEVÝDĚLEČNÉ ORGANIZACE OD ROKU 1993


Účtová třída 0 - Investiční majetek

01 - Nehmotný investiční majetek
012 - Nehmotné výsledky z výzkumné a obdobné činnosti
013 - Software
014 - Předměty ocenitelných práv
018 - Drobný nehmotný investiční majetek
019 - Ostatní nehmotný investiční majetek

02 - Hmotný investiční majetek - odpisovaný
021 - Budovy, haly a stavby
022 - Samostatné movité věci a soubory movitých věcí
025 - Pěstitelské celky trvalých porostů
026 - Základní stádo a tažná zvířata
028 - Drobný hmotný investiční majetek
029 - Ostatní hmotný investiční majetek

03 - Hmotný investiční majetek - neodpisovaný
031 - Pozemky
032 - Umělecká díla a sbírky

04 - Pořízení nehmotných a hmotných investic
041 - Pořízení nehmotných investic
042 - Pořízení hmotných investic

05 - Poskytnuté zálohy na nehmotný a hmotný investiční majetek
051 - Poskytnuté zálohy na nehmotný investiční majetek
052 - Poskytnuté zálohy na hmotný investiční majetek

06 - Finanční investice
061 - Podílové cenné papíry a vklady v podnicích s rozhodujícím vlivem (nad 50% podílu)
062 - Podílové cenné papíry a vklady v podnicích s podstatným vlivem (od 20% do 50% podílu)
063 - Ostatní investiční cenné papíry a vklady (do 20% podílu)
066 - Půjčky podnikům ve skupině
067 - Ostatní půjčky
069 - Ostatní finanční investice (umělecká díla)

07 - Oprávky k nehmotnému investičnímu majetku
072 - Oprávky k nehmotnému výsledku z výzkumné a obdobné činnosti
073 - Oprávky k softwaru
074 - Oprávky k ocenitelným právům
078 - Oprávky k drobnému nehmotnému investičnímu majetku
079 - Oprávky k ostatnímu nehmotnému investičnímu majetku

08 - Oprávky k hmotnému investičnímu majetku
081 - Oprávky k budovám, halám a stavbám
082 - Oprávky k samostatným movitým věcem a souborům movitých věcí
085 - Oprávky k pěstitelským celkům trvalých porostů
086 - Oprávky k základnímu stádu a tažným zvířatům
088 - Oprávky k drobnému hmotnému investičnímu majetku
089 - Oprávky k ostatnímu hmotnému investičnímu majetku

09 - Opravné položky k investičnímu majetku
091 - Opravná položka k nehmotnému investičnímu majetku
092 - Opravná položka k hmotnému investičnímu majetku
093 - Opravná položka k nedokončeným nehmotným investicím
094 - Opravná položka k nedokončeným hmotným investicím
095 - Opravná položka k poskytnutým zálohám
096 - Opravná položka k finančním investicím


Účtová třída 1 - Zásoby

11 - Materiál
111 - Pořízení materiálu
112 - Materiál na skladě
119 - Materiál na cestě

12 - Zásoby vlastní výroby
121 - Nedokončená výroba
122 - Polotovary vlastní výroby
123 - Výrobky
124 - Zvířata

13 - Zboží
131 - Pořízení zboží
132 - Zboží na skladě
139 - Zboží na cestě

19 - Opravné položky k zásobám
191 - Opravná položka k materiálu
192 - Opravná položka k nedokončené výrobě
193 - Opravná položka k polotovarům vlastní výroby
194 - Opravná položka k výrobkům
195 - Opravná položka ke zvířatům
196 - Opravná položka ke zboží


Účtová třída 2 - Finanční účty

21 - Peníze
211 - Pokladna
213 - Ceniny

22 - Účty v bankách
221 - Bankovní účty

23 - Běžné bankovní úvěry
231 - Krátkodobé bankovní úvěry
232 - Eskontní úvěry

24 - Jiné krátkodobé finanční výpomoci
241 - Emitované krátkodobé dluhopisy
249 - Ostatní krátkodobé finanční výpomoci

25 - Krátkodobý finanční majetek
251 - Majetkové cenné papíry
253 - Dlužné cenné papíry
255 - Vlastní dluhopisy

26 - Převody mezi finančními účty
261 - Peníze na cestě

29 - Opravné položky k finančním účtům
291 - Opravná položka k majetkovým cenným papírům
293 - Opravná položka k dlužným cenným papírům


Účtová třída 3 - Zúčtovací vztahy

31 - Pohledávky
311 - Odběratelé
312 - Směnky k inkasu
313 - Pohledávky za eskontované cenné papíry
314 - Poskytnuté provozní zálohy
315 - Ostatní pohledávky

32 - Závazky
321 - Dodavatelé
322 - Směnky k úhradě
324 - Přijaté zálohy
325 - Ostatní závazky

33 - Zúčtování se zaměstnanci a institucemi
331 - Zaměstnanci
333 - Ostatní závazky vůči zaměstnancům
335 - Pohledávky za zaměstnanci
336 - Zúčtování s institucemi sociálního zabezpečení a zdravotního pojištění

34 - Zúčtování daní, dotací a ostatní zúčtování
341 - Daň z příjmů
342 - Ostatní přímé daně
343 - Daň z přidané hodnoty
345 - Ostatní daně a poplatky
346 - Nároky na dotace a ostatní zúčtování se státním rozpočtem
347 - Přeplatky dotací a ostatní zúčtování se státním rozpočtem
348 - Nároky na dotace a ostatní zúčtování s rozpočtem orgánů místní samosprávy
349 - Přeplatky dotací a ostatní zúčtování s rozpočtem orgánů místní samosprávy

35 - Pohledávky ke sdružení
358 - Pohledávky k účastníkům sdružení

36 - Závazky ke sdružení
367 - Závazky z upsaných nesplacených cenných papírů a vkladů
368 - Závazky k účastníkům sdružení

37 - Jiné pohledávky a závazky
375 - Pohledávky z emitovaných dluhopisů
378 - Jiné pohledávky
379 - Jiné závazky

38 - Přechodné účty aktiv a pasiv
381 - Náklady příštích období
383 - Výdaje příštích období
384 - Výnosy příštích období
385 - Příjmy příštích období
386 - Kursové rozdíly aktivní
387 - Kursové rozdíly pasivní
388 - Dohadné účty aktivní
389 - Dohadné účty pasivní

39 - Opravná položka k zúčtovacím vztahům a vnitřní zúčtování
391 - Opravná položka k pohledávkám
395 - Vnitřní zúčtování
396 - Spojovací účet při sdružení


Účtová třída 4 - Náklady (výdaje) na činnosti organizace

40 - 47 - Tvorba zákonných opravných položek

Povinné druhové členění v analytické evidenci:

400 - Náklady na nákupy
(možno analyticky členit:
- nákup materiálu
- nákup energie
- nákup zboží
- nákupy ostatní)

410 - Náklady na nakupované služby
(možno analyticky členit:
- nákup služeb
- opravy a údžba
- cestovné
- nákl. na reprezentaci
- propagace, reklama
- placené členské příspěvky
- ostatní služby)

420 - Mzdové a osobní náklady
(možno analyticky členit:
- mzdové náklady
- honoráře
- odměny z dohod o prov. práce
- odměny statutárním orgánům
- odvody do pojistných fondů
- zákonné sociální náklady
- ostatní sociální náklady)

430 - Daně a poplatky
(možno analyticky členit:
- daň z příjmu právnických osob
- ostatní přímé daně
- správní poplatky
- daň z přidané hodnoty
- ostatní daně a poplatky)

440 - Jiné provozní náklady
(možno analyticky členit:
- odpisy investičního majetku
- poskytnuté dary
- odpisy pohledávek
- tvorba fodů organizace
- ostatní provozní náklady)

450 - Zúčtování rezerv, opravných položek, mimořádné náklady
(možno analyticky členit:
- manka a škody
- pokuty penále
- tvorba zákonných rezerv
- tvorba zákonných opravných položek
- náklady na změnu metody)

460 - Finanční náklady
(možno analyticky členit:
- placené úroky
- kurzové ztráty
- ostatní finanční náklady)

470 - neobsazeno

48 - Prodaná stálá a oběžná aktiva
481 - Zůstatková cena prodaného nehmotného a hmotného investičního majetku
482 - Prodané cenné papíry a vklady
483 - Prodaný materiál

49 - Poskytnuté příspěvky
491 - Poskytnuté příspěvky zúčtované mezi organizačními složkami
492 - Příspěvky ostatním organizacím
493 - Příspěvky soukromníkům


Účtová třída 6 - Výnosy (příjmy) z činností organizace

60 - 67 - Zúčtování zákonných opravných položek

Povinné druhové členění v analytické evidenci:

600 - Tržby za vlastní výkony a zboží
(možno analyticky členit:
- za vlastní výkony a výrobky
- za zboží
- za služby
- přijaté členské příspěvky)

610 - Změny stavu vnitropodnikových zásob
(možno analyticky členit:
- zásoby z vlastní produkce
- nedokončená výroba
- polotovary vlastní výroby
- zvířata)

620 - Aktivace majetku
(možno analyticky členit:
- materiál
- zboží
- služby
- investiční majetek)

630 - Provozní dotace a dotace ze státního rozpočtu
(možno analyticky členit:
- dotace zřizovatele a nadřízených složek
- dotace ze státního rozpočtu
- dotace z rozpočtu orgánů místních samospráv
- ostatní provozní dotace)

640 - Jiné provozní výnosy
(možno analyticky členit:
- přijaté dary
- výnosy z odepsaných pohledávek
- čerpání fondů organizace
- ostatní provozní výnosy)

650 - Zúčtování rezerv, opravných položek, mimořádné výnosy
(možno analyticky členit:
- přijaté náhrady mank a škod
- přijaté pokuty a penále
- rozpouštění rezerv
- zúčtování zákonných opravných položek
- výnosy ze změny metody)

660 - Finanční výnosy
(možno analyticky členit:
- přijaté úroky
- kurzové zisky
- ostatní finanční výnosy)

670 - neobsazeno

68 - Výnosy spojené s hospodařením se stálými a oběžnými aktivy
681 - Tržby z prodeje nehmotného a hmotného investičního majetku
682 - Tržby z prodeje cenných papírů a vkladů
683 - Tržby z prodeje materiálu
684 - Výnosy z finančních investic
685 - Výnosy z krátkodobého finančního majetku

69 - Přijaté příspěvky
691 - Přijaté příspěvky zúčtované mezi organizačními složkami
692 - Přijaté příspěvky od jiných organizací
693 - Přijaté příspěvky od soukromníků
694 - Přijaté členské příspěvky


Účtová třída 9 - Jmění, fondy, hospodářský výsledek, rezervy, dlouhodobé úvěry a půjčky, závěrkové a podrozvahové účty

90 - Základní jmění
900 - Základní jmění

91 - Fondy organizace
910 - Fondy organizace

93 - Hospodářský výsledek
931 - Hospodářský výsledek ve schvalovacím řízení
932 - Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých let

94 - Rezervy
941 - Rezervy řízené předpisy

95 - Dlouhodobé bankovní úvěry a závazky
951 - Dlouhodobé bankovní úvěry
953 - Emitované dluhopisy
954 - Závazky z pronájmu
955 - Dlouhodobé přijaté zálohy
958 - Dlouhodobé směnky k úhradě
959 - Ostatní dlouhodobé závazky

96 - Závěrkové účty
961 - Počáteční účet rozvažný
962 - Konečný účet rozvažný
963 - Účet zisku a ztráty

97 - 99 - Podrozvahové účty

971 - 998 Jednotlivé podrozvahové účty

999 - Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům"


Uvedený vzor účtové osnovy samozřejmě nelze považovat za jediný způsob řešení. Účetní jednotky by měly přizpůsobit účetní osnovu svým vlastním potřebám, dále s ohledem na ustanovení § 18 odst. 5 a 6 zák. č. 586/1992 Sb., avšak nikoliv v rozporu s ustanoveními příslušného "Opatření" řešícího postupy účtování pro NNO.

Citované "Účtová osnova a postupy účtování" byly upraveny s účinností od 1. srpna 1995 Opatřením MF ČR č. 48 MF, čj. 283/47 771/1995, které bylo zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 7 - 8/1995.

Pro praktickou potřebu je zde uvedeno ještě Opatření MF ČR č. 45, kterým se stanoví pravidla pro sestavení části účetní závěrky politických stran, hnutí, občanských sdružení a jiných nevýdělečných organizací (Zveřejněno ve Finančním zpravodaji čís. 6 ze dne 27.6.1995 a vyhlášené ve sbírce zákonů v částce 31, ze dne 14.7.1995) "45.

O p a t ř e n í

kterým se stanoví pravidla pro sestavení části účetní závěrky politických stran, hnutí, občanských sdružení a jiných nevýdělečných organizací - výkaz SONO Uč 1-01

Čj. 283/32 866/1995 ze dne 29. května 1995

Ministerstvo financí ČR podle § 4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 117/1994 Sb., stanoví:

ČL. I

(1) Tímto opatřením se stanoví pravidla pro sestavení částí účetní závěrky účetních jednotek, které účtují podle účtové osnovy a postupů účtování pro politické strany, hnutí, občanská sdružení a jiné nevýdělečné organizace, vydané býv. FMF č.j. V/20 531/1992 ze dne 13. října 1992, ve znění pozdějších změn a doplňků. 1)

(2) Přílohou tohoto opatření je rozvaha a výkaz zisku a ztráty a obecné vysvětlivky k jejich vyplňování.

...

Výkaz SONO Uč 1-01 a vysvětlivky k němu

A - Obecně

(1) Účetní jednotka vyplní předtištěné záhlaví.
(2) Účetní výkaz se sestavuje v peněžních jednotkách české měny, měrnou jednotkou jsou tisíce Kč.
(3) Názvy a náplň položek (řádek) navazují přímo na příslušné účty, účtové skupiny, analytické účty k nim a na jejich náplň podle účtové osnovy a postupů účtování pro politické strany, hnutí, občanská sdružení a jiné nevýdělečné organizace, vydané FMF čj. V/20 531/1992 ve znění pozdějších změn a doplňků.
(4) Údaje výkazu představují částky zjištěné narůstajícím způsobem od začátku účetního období do jeho konce, popř. zůstatky účtů.
(5) Výkaz musí být podepsán odpovědnými osobami, tj. statutárním orgánem.
(6) Údaje pro sestavení výkazu se čerpají ze zůstatků syntetických a analytických účtů.

B - Rozvaha

(1) Na jednotlivých řádcích se uvádějí zůstatky syntetických účtů nebo úhrny několika syntetických účtů (s výjimkou účtu 314 - Poskytnuté provozní zálohy, který je rozdělen a zahrnut do dvou řádků). Ve sloupci 1 a 3 se uvádějí stavy k 1.1. a ve sloupci 2 a 4 k 31.12.
(2) Pro některé účty, které mohou mít aktivní nebo pasivní zůstatek, jsou řádky v aktivech i pasivech. Vykázány však mohou být buď jen v aktivech, nebo jen v pasivech, i když v zůstatku jsou obsaženy oboustranné zůstatky k různým právnickým nebo fyzickým osobám.
(3) Pokud by v souladu s postupem banky byl zůstatek účtu 221 - Bankovní účty pasivní, uvede se na ř. 103 spolu s účty 231a 232 a do textu ve sloupci a) se výjimečně číslo účtu 221 doplní.
(4) Účet 261 - Peníze na cestě nemá mít ke dni účetní závěrky zůstatek. Pokud zůstatek (aktivní nebo pasivní) má, vykáže se na ř. 062 pro účet 221, a to i tehdy, je-li zůstatek účtu 221 pasivní a vykazuje se jako úvěr na ř. 103 ve smyslu předchozího odstavce. Bude-li zůstatek účtu 261 v tomto případě pasivní, nebo vznikne-li přepočtením pasivního zůstatku účtu 261 k jinak aktivnímu zůstatku účtu 221, potom se pasivní zůstatek celého řádku 062 uvede se znaménkem minus.


C - Výkaz zisku a ztráty

(1) V tomto výkazu se uvádějí zůstatky syntetických a analytických účtů.

Součet řádků:
- 201 a 202 se rovná zůstatku druhové položky a) tržby za vlastní výkony a zboží,
- 205 až 207 se rovná zůstatku druhové položky d) provozní dotace
- 217 a 218 se rovná zůstatku účtu 684 - Výnosy z finančních investic.

Součet řádků:
- 221 a 222 se rovná zůstatku druhové položky a) náklady vynaložené na nákupy,
- 224 až 226 se rovná zůstatku druhové položky c) osobní náklady,
- 229 a 230 se rovná zůstatku druhové položky i) daň z příjmů.

(2) Kontrolní číslo je algebraickým součtem hodnotových údajů (bez ohledu na znaménka).


D - Předkládání účetního výkazu

(1) Účetní jednotka, která podává daňové přiznání k dani z příjmů, doručí výkaz současně s doručením daňového přiznání:
- 1 x příslušnému finančnímu orgánu
- 1 x okresní statistické správě (Městské statistické správě Praha) resp. Krajské statistické správě(bez daňového přiznání)

(2) Ostatní účetní jednotky doručí výkaz do 31. 3. následujícího roku
- 1 x okresní statistické správě (Městské statistické správě Praha) resp. Krajské statistické správě

(3) Účetní jednotky doručí výkaz i jiným příjemcům, stanoví-li tak zákon."
Tiskopisy účetních výkazů SONO Úč 1 - 01 byly distribuovány v prodejní síti účelové organizace Svazu účetních pod označením "Bilance". V roce 1995 byly tyto výkazy poskytovány pouze za úplatu.







P Ř Í L O H A
k účetní závěrce právnických osob,
účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví podle Opatření FMF čj. V/2-31 372
ze dne 23. prosince 1992



Výkaz o majetku a závazcích

(V tis. Kč)

M A J E T E K :

Na zač. období
Na konci období
b12 Nehmotný investiční majetek
01 Hmotný investiční majetek
02 Zásoby:
- materiál
l03 zboží
04 nedokončená výroba, výrobky, zvířata
05 Pohledávky06Peníze a ceniny
07 Průběžné položky (+ a -)
08 Bankovní účty09Majetkové cenné papíry a vklady
1011O statní finanční majetek
12 Součet majetku (ř. 01, 02, 03, 04, až 12)
13 KONTROLNÍ ČÍSLO (ř.01 až 14)

Z Á V A Z K Y :

Rezervy
14 Závazky
15 Úvěry a půjčky
1617 Součet závazků (ř. 14 až 17)
18 R o z d í l (ř.13 - ř.18)
19 KONTROLNÍ ČÍSLO (ř.14 až 19)


Výkaz příjmů a výdajů

(v tis. Kč)

P Ř Í J M Y :

Na konci úč. obd.
b1 Prodej výrobků a služeb
01 Prodej zboží
02 Provozní dotace
03 Přijaté příspěvky ze stát. rozpočtu
04 Přijaté dary a ostatní příspěvky
05 Přijaté členské pčíspěvky06Příjmy z pronájmu
07 Příjmy z reklamy
08 Přijaté úroky z vkladů a depozit
09 Příjmy z hospodaření s investičním majetkem
1011O statní příjmy12Příjmy celkem (ř. 01 až ř. 12)
13 KONTROLNÍ ČÍSLO:99

V Ý D A J E :

Nákup materiálu a zboží
14 Nákup služeb
15 Výdaje na mzdy a odměny
16 Platby do pojistných fondů
17 Platby daní a poplatků
18O dpisy investičního majetku
19 Poskytnuté příspěvky a dary
2021O statní výdaje
22 Výdaje celkem (ř. 14 až ř. 22)
23 HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK (ř.13 - ř.23)
24 KONTROLNÍ ČÍSLO:99






A. Výkaz o majetku a závazcích:

ř. 01-součet zůstatkových cen nehmotného investičního majetku organizace (NIM) (definice NIM v zák.č. 586/1992 Sb., v zák. č. 563/1991 Sb., § 24, v Postupech účtování čj.V/2-31 372, čl. I přílohy)

POZOR!Od 1.1.1996 zák.č.149/1995 Sb., zvýšena cenová hranice na 40 tis. Kč. ř. 02 - součet zůstatkových cen hmotného investičního majetku organizace (HIM) (definice HIM dtto NIM)

POZOR!Od 1.1. 96 zák. č.149/1995 Sb., zvýšena cenová hranice na 20 tis. Kč

ř. 03-05- součet pořizovacích cen zásob podle druhového členění (definice zásob dtto NIM)

ř. 06 - součet všech pohledávek organizace (krátkodobých, tj. do 1 roku splatnosti) v nominálních cenách, zachycených v účetnictví ke dni svého vzniku

ř. 07 - součet nominálních hodnot všech peněžních prostředků v pokladnách organizace, u valutových pokladen v přepočtu aktuálním kursem valuta střed na Kč ke dni sestavení výkazů a součet nominálních hodnot všech cenin v majetku organizace

ř. 08 - se znaménkem + (plus) zůstatek sloupce peněžního deníku (PD) průběžné položky příjem se znaménkem - (minus) zůstatek sloupce PD průběžné položky výdaj

ř. 09 - součet všech zůstatků bankovních účtů (včetně depozitních vkladů s dobou splatnosti do 1 roku), u devizových účtů v přepočtu aktuálním kursem deviza střed na Kč ke dni sestavení výkazů

ř. 10 - součet pořizovacích cen cenných papírů a vkladů (definice viz NIM)

ř. 11 - k volnému použití pro nevyjmenovaný druh majetku organizace

ř. 12 - součet pořizovacích cen finančního majetku dlouhodobého, tj. se splatností delší než jeden rok

ř. 13 - součet hodnot řádků 01 až 12 (pozor na znaménko v ř. 08 !) představuje souhrn majetku organizace

ř. 14 - součet účetních hodnot vytvořených zákonných rezerv (viz. zákon č. 593/1992 Sb., , v platném znění, poslední novela viz zákon č. 132/1995 Sb.)

ř. 15 - součet nominálních hodnot všech závazků se splatností kratší než jeden rok

ř. 16 - součet nominálních hodnot přijatých úvěrů a půjček s dobou splatnosti delší než jeden rok

ř. 17 - k volnému použití pro nevyjmenovaný druh závazků organizace

ř. 18 - součet hodnot řádků 14 až 17

ř. 19 - rozdíl hodnot ř. 13 a ř. 18 představující čisté jmění organizace

Kontrolní čísla jsou algebraickým součtem hodnot nad těmito čísly, bez ohledu na znaménka.

Podkladem pro sestavení "Výkazu o majetku a závazcích" je vyhotovený zápis z invetarizace majetku organizace, peněžní deník, knihy pohledávek a závazků a evidence majetku organizace.


B. Výkaz příjmů a výdajů:

ř. 01-12 - podkladem k výši jednotlivých příjmů jsou výsledné sumy příjmů z příjmových sloupců PD a to pro účely zjištění hospodářského výsledku bez ohledu na zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu,

ř. 11- ponechán k volnému použití pro nevyjmenované příjmy organizace

ř. 14 -15 - podkladem k výši výdajů jsou součty příslušných výdajových sloupců v PD

ř. 16 -součet výdajů na hrubé mzdy (hrubé odměny), před zdaněním a srážkami do pojistných fondů

ř. 17 -součet výdajů na odvody organizace do pojistných fondů (nikoliv sražené a odvedené pojistné z mezd a odměn)

ř. 18 -součet zaplacených daní a poplatků (nikoliv sražené a odvedené zálohy daně ze závislé činnosti za zaměstnance)

ř. 19 -součet daňových odpisů investičního majetku v odobí, za které je výkaz sestavován (v případě, že účetní jednotka účtuje i o účetních odpisech, uvede se suma ročních účetních odpisů)

ř. 20 -součet příslušného výdajového sloupce PD

ř. 21, 22 - součty ostatních nejmenovaných výdajů organizace

ř. 24 - vykazuje hospodářský výsledek organizace, nikoliv základ pro výpočet daně z příjmů právnických osob

Kontrolní čísla jsou algebraickým součtem všech číselných hodnot uvedených nad příslušným kontrolním číslem.

(Jako volné předlohy k vytvoření výkazů byly použity výkazy Uč FYZ 5-01, Bilance 1994)





Pro účetní jednotky typu politických stran, hnutí, občan-ských sdruženÍ a jiných nevýdělečných organizací, účtujících v soustavě podvojného účetnictví podle Opatření ministerstva financí České republiky čj. V/20 531/1992, je výkaznictví hospodaření upraveno samostatným předpisem, tj. "Opatřením" č. 77 čj. V/2-31 972/92, zveřejněném ve Finančním zpravodaji čís. 12/1992.

I když účetní jednotka NNO není v některých případech povin-na podávat na finanční úřad "Přiznání k dani z příjmu práv-nických osob" (viz § 38 m zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, ve znění k 1.1.1995), může být Českým statistickým úřadem na základě zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, vyzvána jako ekonomický subjekt k sestavení účetních výkazů a jejich poskytnutí pro účely statistického zjišťování. Povinnost vyplývající ze Zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, je upravena takto:

"§ 38 m

Poplatník je povinen po uplynutí zdaňovacího období nebo jeho části, za které se daň vyměřuje, podat daňové přiznání, a to i v případě, že nevykáže základ daně nebo vykáže daňovou ztrátu. Tuto povinnost nemají poplatníci uvedení v § 18 odst. 3,, pokud nemají příjmy, které jsou předmětem daně, nebo mají pouze příjmy od daně osvobozené (§ 19) a příjmy, z nichž je daň vybrána srážkou podle zvláštní sazby daně (§ 36 odst. 1 až 6)."

Opatření stanovuje závazný, a tudíž pro všechny účetní jed-notky účtující v soustavě podvojného účetnictví jednotný, vzor účetních výkazů. Tyto výkazy jsou distribuovány za úpla-tu převážně prostřednictvím prodejen "Bilance" - účelové organizace Svazu účetních - pod evidenční značkou "Výkaz SONO Úč 1-01".

Výkazy sestávají ze dvou částí. První část - "Rozvaha" (také nazývaná Bilance, v jazyce anglickém "Balance Sheet") obsahuje stav majetku organizace ke dni řádné, případně mimo-řádné účetní závěrky. Aktivní strana rozvahy vyjadřuje stavy stálých aktiv, tj. investičního majetku nehmotného a hmotného i finančních investic, dále pak stavy oběžných aktiv, tj. zá-sob, pohledávek, finančního majetku, účtů časového rozlišení a dohadných účtů aktivních. Pasivní část rozvahy vyčísluje způsoby krytí aktiv v rozvaze a je rozdělena na vlastní zdro-je organizace tj. základní jmění, fondy a hospodářský výsle-dek účetního období. V další části pasivní strany rozvahy jsou cizí zdroje krytí aktiv, tj. rezervy, dlouhodobé a krá-tkodobé závazky, bankovní a ostatní úvěry, časové rozlišení a dohadné účty pasivní.

Druhá část - "Výkaz zisku a ztráty" (také nazývaný "Výsle-dovka" a v jazyce anglickém "Profit And Loss Statement") dává přehled o příjmech a výdajích (v podvojném účetnictví nazývaných výnosech a nákladech) v účetním období, za které je sestavována účetní závěrka. Rovněž náplň této části výkazů je pro účetní jednotky NNO účtující v podvojném účetnictví závazná.

Výkaz zisku a ztrát má být sestavován s přihlédnutím k zákonu č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Proto je tento výkaz rozdělen do dvou samostaných sloupců, vyjadřujících odděleně výnosy a náklady za zdaňovanou a za nezdaňovanou činnost organizace.

Za předpokladu, že účetní jednotky NNO dodrží závazný obsah obou výkazů, jsou takovéto finanční údaje plně srovnatelné mezi jednotlivými NNO v ČR a lze také stanovit kritéria - finanční limity - na čerpání nákladů v poměru k přijatým výnosům za příslušné účetní období, případně porovnávat výši majetku jednotlivých NNO, krytí jejich finančních závazků a další údaje. Tyto závěry však platí pouze pro účetní jednotky účtující v soustavě podvojného účetnictví.

Pro účetní jednotky - NNO účtující v jednoduchém účetnictví nebyla dosud v ČR stanovena závazná forma účetního výkaznic-tví. Pevně jsou stanoveny pouze postupy účtování v jedno-duchém účetnictví. Tento stav vážně komplikuje sestavení účetní závěrky v jednoduchém účetnictví a následně pak i sestavení přiznání k dani z příjmů právnických osob.

Finanční úřady od účetních jednotek vyžadují jako přílohu k daňovému přiznání i účetní výkazy, jejichž závazná forma vůbec neexistuje. Požadavky finačních úřadů jsou v jedno-tlivých regionech ČR nejednotné. V některých případech jsou účetní jednotky - NNO nuceny sestavovat účetní výkazy pro podvojné účetnictví, i když účtují po celé účetní období v jednoduchém účetnictví, jindy požadují finanční úřady vypl-nění účetních výkazů určených pro jednoduché účetnictví fyzických osob - podnikatelů. Obsahově však tyto výkazy pro NNO nevyhovují, protože v nich nejsou předtištěny např. příjmy typu sponzorských darů, státních dotací, dotací ze zahraničí apod.

Rovněž obsah výdajové části výkazů pro fyzické osoby pod-nikatele účtující v jednoduchém účetnictví není vyhovující pro NNO. Neobsahuje výdaje typu poskytnutých finančních příspěvků na jednotlivé projekty NNO apod.

Z uvedených důvodů by bylo zcela na místě, aby odpovědná státní administrativa vypracovala i pro jednoduché účetnictví NNO závazné účetní výkazy. Pak při dodržení závaznosti jejich obsahu by bylo možné srovnávat mezi sebou finanční údaje NNO účtujících v jednoduchém účetnictví. Návrhy na sestavení závazných účetních výkazů pro NNO účtující v soustavě jednoduchého účetnictví by měly být čerpány ze samotných NNO, aby vyhovovaly denní praxi.

Jak již bylo řečeno, pro NNO není uzákoněna povinnost ově-řování účetnictví auditorem, ani zveřejňování účetních výkazů. Domníváme se, že z etických důvodů by bylo velmi žádoucí takovouto povinnost pro NNO plnit i bez ohledu na to, je-li zapracována do zákonné normy a to alespoň u takových neziskových organizací, které účtují v podvojném účetnictví z toho důvodu, že disponují s finančními částkami nad tři miliony korun.

Je třeba si uvědomit, že neziskové organizace přijímají dary od veřejnosti a je tedy jejich morální povinnost sdělit vhod-nou formou veřejnosti, jak s dary bylo naloženo a jakou čin-nost takováto organizace realizuje. NNO menšího typu by měly mít uzákoněnu povinnost vnitřního kontrolního systému, např. formou revizní komise, která by podávala zprávy o svých zji-štěních vrcholným, tj. statutárním orgánům organizace, členské základně, je-li ustanovena, a případně prostřednictvím sdělovacích prostředků i veřejnosti.

Do tzv. výročních zpráv NNO lze v případě účetních jednotek účtujících v podvojném účetnictví uvádět pouze zkrácenou ver-zi účetních výkazů, která je pro laickou veřejnost přehled-nější a srozumitelnější než výkazy v předepsaném plném znění.

Nezávazný vzor zkrácené podoby účetních výkazů je uveden v příloze č. 4.





ROZVAHA

A K T I V A :

aktiva celkem:
stálá aktiva: -Nehmotný investiční majetek -Hmotný investiční majetek -Finanční investice

oběžná aktiva: -zásoby -pohledávky -peníze -bankovní účty
přechodné účty aktivní:

P A S I V A :

pasiva celkem:

vlastní zdroje krytí pasiv:
-Jmění organizace
-Fondy organizace
-Oprávky k investičnímu majetku
-Hospodářský výsledek roku

cizí zdroje krytí pasiv:
-zákonné rezervy
-dlouhodobé závazky
-krátkodobé závazky
-bankovní úvěry a půjčky

přechodné účty pasivní:


VÝKAZ ZISKU A ZTRÁT

N Á K L A D Y :

náklady celkem:
- náklady na prodej zboží
- spotřeba materiálu a energie
- náklady na služby
- osobní náklady
- odpisy investičního majetku
- poskytnuté příspěvky

V Ý N O S Y :

výnosy celkem:
- tržby za prodej zboží
- tržby za prodej vlastních výrobků a služeb
- provozní dotace
- dotace ze státního rozpočtu
- přijaté dary
- členské příspěvky





Jak již bylo uvedeno v komentáři k § 4 zákona o účetnictví v předchozí části této kapitoly, vymezuje způsob vedení jednoduchého účetnictví pro neziskové "nevládní" organizace "Opatření" MF ČSFR čís. 79, číslo jednací V/2-31 372/92, kterým se stanoví postupy účtování u malých příspěvkových organizací, malých církevních organizací, jiných drobných organizací a zálohovaných organizací, účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví.

Název opatření je poněkud zavádějící, protože nevyjmenovává přesně účetní jednotky, jichž se týká a jejichž právní subjektivity jsou dokonce vymezeny samostatnými zákony.

Protože však pro jednoduché účetnictví neziskových "nevládních" organizací existuje pouze výše uvedený předpis nižší právní síly, musí i nadace vést podle tohoto předpisu své jednoduché účetnictví.

"Opatření" ministerstva řešící jednoduché účetnictví fyzických osob podnikatelů, bylo již přepracováno, "Opatření" k vedení jednoduchého účetnictví pro neziskové "nevládní" organizace od roku 1992 zůstalo nezměněno a v současné podobě zřejmě nevyhovuje ani účetním jednotkám, ani finančním úřadům.

Podstata ustanovení zmíněného přžedpisu je obsažena v příloze Postupy účtování v soustavě jednoduchého účetnictví

(dále jen "účetní postupy") z níž citujeme následující ustanovení:


Čl. I

Vymezení některých pojmů pro účely postupů vedení jednoduchého účetnictví

(1) Pro účely těchto postupů se majetek člení na:
a) hmotný investiční majetek,
b) nehmotný investiční majetek,
c) zásoby,
d) pohledávky,
e) finanční majetek

...

(6) Vlastní jmění účetní jednotky je tvořeno součtem stavu hmotného a nehmotného investičního majetku, zásob, pohledávek, finančního majetku po odečtení stavu závazků, včetně úvěrů.

(7) Peněžní deník je v soustavě jednoduchého účetnictví účetní knihou, ve které se zachycuje pohyb peněžních prostředků v hotovosti a na účtech u banky, příjmy a výdaje v požadovaném členění, především pro daňové účely a průběžné položky.

(8) Za průběžnou položku se považuje takový záznam v peněžním deníku, který slouží k doložení stavu majetku účetní jednotky, zejména při převodech mezi pokladnou a bankovními účty, při zjištěném rozdílu mezi starým zůstatkem bankovního výpisu s novým zůstatkem předchozího výpisu, při zjištěném rozdílu mezi úhradami uvedenými v soupiskách k výpisům z účtů a mezi doklady, které organizace obdrží přímo od orgánů spojů. Průběžné položky slouží též k zachycení přijatých mylných plateb nebo k zachycení omylem provedených úhrad."

Definice majetku v jednoduchém účetnictví je shodná s definicí majetku v podvojném účetnictví. Z hlediska daňového jsou pojmy nehmotného a hmotného investičního majetku definovány v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v § 26 odst. 2 a 3. Důležité je všimnout si změny cenové hranice definovaného majetku a to novelou zákona o účetnictví č. 149/1995 Sb., kdy s účinností od 1. 1. 1996 je za nehmotný investiční majetek odepisovaný postupně považován majetek o vstupní ceně vyšší než 40.000,00 Kč a za hmotný investiční majetek se považuje majetek o vstupní ceně vyšší než 20.000,00 Kč.

Vlastní jmění účetní jednotky se zjišťuje a vykazuje v účetním výkazu tj. "Výkazu o majetku a závazcích" a to ke dni sestavení účetní závěrky.

Účetní jednotky NNO, účtující v soustavě jednoduchého účetnictví, zpracovávají účetní zápisy do "Peněžního deníku". Tento deník je hlavní účetní knihou, která by měla splňovat požadavky vyplývající ze zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů a požadavky Opatření k postupům účtování v jednoduchém účetnictví.

Peněžní deník musí povinně obsahovat údaje o pohybu peněžních prostředků v pokladně, tj. v hotovosti, údaje o pohybu peněžních prostředků na běžných účtech. Pokud vede NNO více běžných účtů a to jak korunových tak i devizových, setkává se při zpracování účetních případů s problémem přehlednosti účetních zápisů, neboť běžně dostupné peněžní deníky obsahují pouze sloupce pro jeden bankovní účet. Pak je nutné vést pomocnou evidenci podle jednotlivých bankovních účtů a do hlavního peněžního deníku zaznamenávat pouze souhrnnou částkou pohyby tak, aby zobrazovaly celkový stav a pohyby všech bankovních účtů.

Dále by měl peněžní deník obsahovat příjmovou část. Příjmová část by měla být rozdělena jednak na příjmy zahrnované do základu daně, tj. např. příjmy z nájemného, reklamy, prodeje výrobků a služeb apod. a příjmy nezahrnované do základu daně, tj. úroky z běžných účtů, dary sponzorů, příspěvky a dotace ze státního rozpočtu, výnosy veřejných sbírek, členské příspěvky apod.

Výdajová část peněžního deníku by rovněž měla vykazovat odděleně výdaje zahrnované do základu daně a výdaje nezahrnované do základu daně, jako např. poskytnuté příspěvky právnickým a fyzickým osobám, nákup investičního majetku, splátky úvěrů apod.

Při ručně vedeném jednoduchém účetnictví vznikají problémy u NNO, které vedle svého hlavního poslání vykonávají ještě vedlejší výdělečnou činnost a dosud nepřešly na vedení účetnictví podvojnou metodou. Aby bylo vyhověno požadavkům zákona o daních z příjmů na oddělené sledování příjmů a výdajů z hlavní činnosti a z výdělečné činnosti, bude zřejmě nucena vést účetní jednotka několik peněžních deníků. Jedno z možných řešení je zavést pro každý druh výdělečné činnosti jeden peněžní deník a za všechny výdělečné činnosti pak souhrnný sumář příjmů a výdajů z výdělečné činnosti.

Za hlavní činnost je třeba vést také samostatný peněžní deník a ještě sumář všech příjmů a výdajů za celou organizaci bez ohledu na to, zda jde o činnost výdělečnou či hlavní, proto, aby účetní jednotka získala podklady pro zjištění celkového hospodářského výsledku pro potřeby účetní závěrky a výroční zprávy.

Z uvedeného popisu vyplývá komplikovanost ručního vedení jednoduchého účetnictví, při kterém může dojít vlivem lidského faktoru k množství chyb. Vyvíjí-li organizace členitější činnost, pak lze jen doporučit přechod na počítačové zpracování účetních dat. Současné SW již umožňují i v jednoduchém účetnictví vytvářet hospodářská střediska s ohledem na daň z příjmu právnických osob.

Pokud jde o postup při otevírání a uzavírání účetních knih, stanoví Účetní postupy toto:


Čl. II

Postup při otevírání a uzavírání účetních knih

(1) Otevřením účetních knih se rozumí ve smyslu § 17 odst. 1 zákona otevření peněžního deníku s převodem počátečních zůstatků peněžních prostředků v hotovosti, prostředků na účtech v bankách a průběžných položek z minulého účetního období, dále otevření knih pohledávek a závazků a pomocných knih o ostatních složkách majetku a závazků.

(2) Uzavírání účetních knih je činnost, při níž se ve smyslu ustanovení § 17 odst. 2 zákona: a) zjišťují souhrnné částky údajů sledovaných v peněžním deníku, např. peněžní prostředky v hotovosti, na účtech v bance, příjmy a výdaje celkem a v členění požadovaném pro daňové účely,
b) zjišťuje se základ daně z příjmů a daňová povinnost za účetní období, pokud je organizace poplatníkem daně,
c) uzavřou se knihy pohledávek a závazků a ostatní pomocné knihy majetku se zřetelným oddělením jednotlivých účetních období, pokud se pokračuje v účetních zápisech i v dalším účetním období.

(3) Na podkladě údajů peněžního deníku, knih pohledávek a závazků a ostatních pomocných knih o složkách majetku a závazků a provedené inventarizace majetku a závazků účetní jednotka sestaví výkaz o majetku a závazcích a o příjmech a výdajích. Vzor výkazu malých příspěvkových organizací stanoví ministerstvo financí.

(4) Výsledek hospodaření účetní jednotky za účetní období se zjistí v peněžním deníku jako rozdíl mezi příjmy a výdaji."

Ustanovení tohoto článku v podstatě ignoruje požadavky na předkládání účetních výkazů, kladené zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ale i zákonem č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, kdy tyto zákony vyžadují předkládání účetních výkazů přinejmenším pro statistické účely. Ustanovení odst. 2 výše citovaných postupů nepamatuje na případy, kdy účetní jednotka účtující v soustavě jednoduchého účetnictví dosáhne zdanitelných příjmů a je tudíž povinna podávat "Přiznání k dani z příjmů právnických osob", jehož povinnou přílohou jsou právě účetní výkazy. Není tedy zcela jasné, zda se povinnost přikládat účetní výkazy vztahuje i na účetní jednotky typu drobných organizací, účtujících v jednoduchém účetnictví. Zde je třeba vycházet z ustanovení zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších změn a dodatků, kde je stanoveno, že správce daně si může v rámci daňového řízení vyžádat od daňového poplat-níka potřebné doklady a podklady.



Veškeré publikované smlouvy byly poskytnuty ICN.
Aktuálnost materiálů prověřil Ekologický právní servis (únor 2000).

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz