Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Informační servis pro NNO
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
- Právní servis
[ nno.ecn.cz > právní servis > OPS - zákon o OPS ]
-

 Novinky

 Fundraising

 Právní servis novinky kauzy dokumenty a literatura ASPI-databáze právních předpisů

 Práce v NNO

 Vzdělávání NNO

č. 248/1995 Sb.

ZáKON

ze dne 28. září 1995

o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

HLAVA I

Základní ustanovení

§ 1

Tento zákon upravuje postavení a právní poměry obecně prospěšné
společnosti.

§ 2

(1) Obecně prospěšná společnost je právnickou osobou, která:
a) je založena podle tohoto zákona,
b) poskytuje veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a pro
všechny uživatele stejných podmínek a
c) její hospodářský výsledek (zisk) nesmí být použit ve prospěch
zakladatelů, členů jejích orgánů nebo zaměstnanců a musí být použit na
poskytování obecně prospěšných služeb, pro které byla obecně prospěšná
společnost založena.

(2) Název obecně prospěšné společnosti musí obsahovat označení "obecně
prospěšná společnost" nebo jeho zkratku "o. p. s.". Jiné osoby nesmějí ve svém
názvu nebo obchodním jménu toto označení používat.

HLAVA II

ZALOŽENí A VZNIK
OBECNĚ PROSPĚŠNé SPOLEČNOSTI

Založení obecně prospěšné společnosti

§ 3

Zakladateli obecně prospěšné společnosti mohou být fyzické osoby, Česká
republika nebo právnické osoby.

§ 4

(1) Obecně prospěšná společnost se zakládá zakládací smlouvou podepsanou
všemi zakladateli. Pravost podpisů zakladatelů musí být úředně ověřena. Je-li
zakladatel jediný, nahrazuje zakládací smlouvu zakládací listina vyhotovená ve
formě notářského zápisu.

(2) Zakládací listina nebo zakládací smlouva (dále jen "zakládací
listina") obsahuje:
a) název, sídlo a identifikační číslo zakladatele, jde-li o právnickou
osobu, nebo jméno, rodné číslo a trvalý pobyt zakladatele, jde-li o
fyzickou osobu,
b) název a sídlo obecně prospěšné společnosti,
c) druh obecně prospěšných služeb, které má obecně prospěšná společnost
poskytovat,
d) podmínky poskytování jednotlivých druhů obecně prospěšných služeb,
e) dobu, na kterou se obecně prospěšná společnost zakládá, pokud není
založena na dobu neurčitou,
f) jméno, rodné číslo a trvalý pobyt členů správní rady,
g) způsob jednání správní rady,
h) jméno, rodné číslo a trvalý pobyt členů dozorčí rady, je-li zřízena,
i) hodnotu a označení majetkových vkladů jednotlivých zakladatelů, u
nepeněžitého vkladu určení jeho předmětu a ocenění odborným odhadem,
j) způsob zveřejňování výroční zprávy o činnosti a hospodaření obecně
prospěšné společnosti.

(3) Zakládací listina může stanovit, že určitý počet členů správní rady,
popřípadě dozorčí rady je volen nebo jmenován na návrh předem určeného okruhu
občanů nebo na návrh určité právnické osoby, orgánu územní samosprávy nebo
orgánu státní správy, popřípadě, že určitý majetek vložený při založení nelze
zcizit či zatížit, nebo že určený druh poskytovaných obecně prospěšných služeb
lze za stanovených podmínek měnit.

(4) Zakládací listina může také určit obecně prospěšnou společnost
oprávněnou k přijetí likvidačního zůstatku při zrušení obecně prospěšné
společnosti s likvidací; může též stanovit, že určení takovéto obecně
prospěšné společnosti provede správní rada v rozhodnutí o zrušení obecně
prospěšné společnosti.

Vznik obecně prospěšné společnosti

§ 5

(1) Obecně prospěšná společnost vzniká dnem zápisu do rejstříku obecně
prospěšných společností (dále jen "rejstřík"). Rejstřík vede soud určený
zvláštním zákonem k vedení obchodního rejstříku/1/ (dále jen "rejstříkový
soud").

(2) Návrh na zápis obecně prospěšné společnosti do rejstříku podává
zakladatel nebo osoba k tomu zakladatelem písemně zmocněná. K návrhu na zápis
musí být přiložena zakládací listina. Návrh na zápis musí být podán do 90 dnů
od založení obecně prospěšné společnosti.

(3) Do rejstříku se zapisují tyto údaje:
a) název, sídlo a identifikační číslo/2/ obecně prospěšné společnosti,
b) název, sídlo a identifikační číslo zakladatele, je-li právnickou osobou,
nebo jméno, rodné číslo a trvalý pobyt zakladatele, je-li zakladatelem
fyzická osoba,
c) jméno, rodné číslo a trvalý pobyt členů správní rady,
d) způsob jednání správní rady,
e) druh obecně prospěšných služeb, k jejichž poskytování byla obecně
prospěšná společnost založena, a předmět doplňkové činnosti, bude-li
provozována (§ 17),
f) jméno, rodné číslo a trvalý pobyt členů dozorčí rady, je-li zřízena.

(4) Pokud obecně prospěšná společnost bude vykonávat činnosti, k jejichž
výkonu se vyžadují zvláštní podmínky, popřípadě způsob jejich provádění, je
zakladatel povinen splnění těchto skutečností prokázat.

(5) Nestanoví-li tento zákon jinak, platí pro vedení rejstříku a řízení
ve věcech rejstříku obdobně ustanovení obchodního zákoníku/3/ a občanského
soudního řádu/4/ o obchodním rejstříku.

§ 6

(1) Ve věcech souvisejících se vznikem obecně prospěšné společnosti za ni
do jejího vzniku jedná její zakladatel. Je-li zakladatelů více, jednají
společně nebo ten z nich, který byl k tomu písemně zmocněn.

(2) Závazky vzniklé podle odstavce 1 přecházejí na obecně prospěšnou
společnost okamžikem jejího vzniku. Obecně prospěšná společnost může do tří
měsíců odmítnout takové závazky, které jí brání naplnit účel, pro nějž byla
založena. V takovém případě za nepřevzaté závazky odpovídá zakladatel,
popřípadě zakladatelé společně a nerozdílně.

HLAVA III

ZRUŠENí, LIKVIDACE A ZáNIK
OBECNĚ PROSPĚŠNé SPOLEČNOSTI

§ 7

(1) Obecně prospěšná společnost zaniká dnem výmazu z rejstříku.

(2) Zániku obecně prospěšné společnosti předchází její zrušení s
likvidací nebo bez likvidace. Likvidace se nevyžaduje, jde-li o zrušení obecně
prospěšné společnosti sloučením, splynutím či rozdělením; pro zánik zrušené
obecně prospěšné společnosti, jakož i pro přechod práv a závazků platí § 69
obchodního zákoníku obdobně.

(3) Obecně prospěšná společnost se může sloučit nebo splynout jen s jinou
obecně prospěšnou společností, rozdělit se může jen na jiné obecně prospěšné
společnosti.

§ 8

(1) Obecně pospěšná společnost se zrušuje:
a) uplynutím doby, na kterou byla založena,
b) dosažením účelu, pro který byla založena,
c) dnem uvedeným v rozhodnutí správní rady o zrušení obecně prospěšné
společnosti,
d) sloučením, splynutím s jinou obecně prospěšnou společností nebo
rozdělením na dvě či více obecně prospěšné společnosti,
e) dnem uvedeným v rozhodnutí soudu o zrušení obecně prospěšné společnosti,
jinak dnem, kdy toto rozhodnutí nabude právní moci,
f) prohlášením konkurzu nebo zamítnutím návrhu na prohlášení konkurzu pro
nedostatek majetku.

(2) Rozhodnutí podle odstavce 1 písm. c) musí správní rada oznámit
písemně zakladateli nejméně dva měsíce přede dnem, ke kterému má být obecně
prospěšná společnost zrušena, jinak toto rozhodnutí pozbude platnosti. Dříve,
než je obecně prospěšná společnost podle rozhodnutí správní rady zrušena, může
zakladatel toto rozhodnutí změnit nebo zrušit, musí však současně zajistit
činnost obecně prospěšné společnosti alespoň v rozsahu, který odpovídá
důvodům, pro něž bylo rozhodnutí správní rady změněno nebo zrušeno.

(3) Pokud zakladatel změnil nebo zrušil rozhodnutí správní rady v době,
kdy již toto rozhodnutí bylo oznámeno rejstříkovému soudu, musí být soudu
oznámeno také rozhodnutí zakladatele. Předchozí návrhy správní rady obecně
prospěšné společnosti na likvidaci, případně i jmenování likvidátora jsou v
takovém případě neúčinné.

(4) Soud na návrh státního orgánu, zakladatele nebo osoby, která osvědčí
právní zájem, rozhodne o zrušení obecně prospěšné společnosti a o její
likvidaci, jestliže
a) v uplynulém roce se nekonalo ani jedno zasedání správní rady obecně
prospěšné společnosti,
b) nebyly jmenovány orgány obecně prospěšné společnosti a dosavadním orgánům
skončilo funkční období před více než rokem,
c) obecně prospěšná společnost neposkytuje obecně prospěšné služby uvedené v
zakládací listině po dobu delší než šest měsíců,
d) provozováním doplňkové činnosti došlo v období šesti měsíců opakovaně k
ohrožení kvality, rozsahu a dostupnosti obecně prospěšných služeb, k
jejichž poskytování byla obecně prospěšná společnost založena,
e) obecně prospěšná společnost užívá příjmů ze své činnosti a svěřeného
majetku v rozporu s tímto zákonem,
f) obecně prospěšná společnost porušuje ustanovení tohoto zákona.

(5) Soud může stanovit lhůtu k odstranění příčiny, pro kterou bylo
zrušení obecně prospěšné společnosti navrženo.

(6) Není-li zakladatel, vstupuje do jeho práv a povinností jeho právní
nástupce.

§ 9

(1) K provedení likvidace jmenuje správní rada likvidátora.

(2) Není-li likvidátor jmenován správní radou, bez zbytečného odkladu jej
jmenuje příslušný soud podle sídla obecně prospěšné společnosti.

(3) Likvidátor zahajuje likvidaci

a) ověřením, že zakladatelé obecně prospěšné společnosti byli včas o
likvidaci informováni,

b) výzvou k věřitelům a ostatním osobám likvidací dotčeným, k přihlášení se
o svá práva a pohledávky ve lhůtě, která nesmí být kratší než tři měsíce,

c) zveřejněním vstupu obecně prospěšné společnosti do likvidace v Obchodním
věstníku,

d) oznámením zahájení likvidace obci, v níž obecně prospěšná společnost
sídlí, a příslušnému finančnímu úřadu.

(4) Postup likvidace se stanoví tak, aby byl zpeněžen pouze majetek nutný
pro splnění závazků obecně prospěšné společnosti.

(5) Majetek ve vlastnictví obecně prospěšné společnosti tvoří součást
likvidační podstaty a použije se k uspokojení pohledávek věřitelů v pořadí
jako pohledávky vzniklé po prohlášení konkurzu./5/ Odměna likvidátora se
uspokojí v pořadí příslušejícím správci konkurzní podstaty podle zákona o
konkurzu a vyrovnání./5/

(6) Nejde-li o případ podle § 4 odst. 4, likvidační zůstatek nabídne
likvidátor k převodu obci, ve které sídlí obecně prospěšná společnost v
likvidaci. Bezúplatně lze nepeněžitý majetek převést na obec pouze za
podmínky, že se obec smluvně zaváže nabízený majetek využít v plném rozsahu k
zajišťování obecně prospěšných služeb, k jejichž poskytování byla obecně
prospěšná společnost zřízena.

(7) Pokud obec do 30 dnů od doručení nabídky nepotvrdí písemně úmysl
převzít nabízený majetek, převede jej likvidátor okresnímu úřadu příslušnému
podle sídla obecně prospěšné společnosti. Okresní úřad jej použije k
poskytování obecně prospěšných služeb.

(8) Do 30 dnů po skončení likvidace podá likvidátor rejstříkovému soudu
návrh na výmaz obecně prospěšné společnosti z rejstříku.

HLAVA IV

ORGáNY OBECNĚ PROSPĚŠNé
SPOLEČNOSTI

Správní rada

§ 10

(1) Správní rada je statutárním orgánem obecně prospěšné společnosti.

(2) Správní rada má nejméně tři a nejvýše 15 členů; jejich počet musí být
vždy dělitelný třemi. Nejméně dvě třetiny členů správní rady musí být občané
České republiky.

(3) Členem správní rady může být pouze fyzická osoba, která je bezúhonná
a má způsobilost k právním úkonům a není ani sama ani osoby jí blízké/6/ s
touto obecně prospěšnou společností v pracovněprávním nebo jiném obdobném
vztahu.

(4) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona považuje ten, kdo nebyl
pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin.

(5) Členství ve správní radě obecně prospěšné společnosti je neslučitelné
s členstvím v dozorčí radě téže obecně prospěšné společnosti. Členům těchto
orgánů nepřísluší odměna za výkon funkce člena. Obecně prospěšná společnost
může členům správní rady a dozorčí rady poskytovat jen náhradu výdajů do výše
určené právním předpisem./7/

§ 11

(1) Funkční období členů správní rady je tříleté.

(2) Funkci člena správní rady nelze zastávat déle než dvě po sobě jdoucí
funkční období. Po šestiletém členství ve správní radě může být stejná osoba
opět jejím členem nejdříve po uplynutí jednoho roku.

(3) Členové správní rady volí ze svého středu předsedu, který svolává a
řídí jednání správní rady.

(4) Při rozhodování je hlasovací právo členů správní rady rovné. Při
rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy správní rady. Nestanoví-li zakládací
listina nebo statut jinak, je správní rada usnášeníschopná, je-li přítomna
nadpoloviční většina jejích členů, a k rozhodnutí je třeba souhlasu většiny
přítomných členů.

§ 12

(1) Správní radu jmenuje zakladatel, pokud v zakládací listině nestanovil
jinak.

(2) Po prvním jmenování členů správní rady se losem určí jména jedné
třetiny členů, jejichž funkční období skončí po roce, a jedné třetiny členů,
jejichž funkční období skončí po dvou letech.

(3) Členství ve správní radě zaniká:
a) uplynutím funkčního období,
b) úmrtím,
c) odstoupením,
d) odvoláním.

(4) Zakladatel odvolá člena správní rady z důvodu zániku podmínek
požadovaných tímto zákonem pro výkon funkce člena správní rady.

(5) Není-li zakladatel a nepřešla-li jeho práva zakladatele na jinou
osobu, odvolá člena správní rady okresní úřad příslušný podle sídla obecně
prospěšné společnosti.

(6) Na uvolněná místa členů správní rady jsou nejpozději na nejbližším
zasedání správní rady kooptováni noví členové.

§ 13

(1) Do působnosti správní rady náleží:
a) vydat ve lhůtě šesti měsíců ode dne vzniku obecně prospěšné společnosti
statut, kterým se podrobněji upraví vnitřní organizace obecně prospěšné
společnosti. Údaje ve statutu musí být v souladu s údaji v zakládací
listině,
b) schvalování změn zakládací listiny v souladu s § 4 odst. 3 a 4,
c) rozhodovat o zrušení obecně prospěšné společnosti a určit obecně
prospěšnou společnost, které nabídne likvidační zůstatek,
d) dbát na zachovávání účelu, pro který byla obecně prospěšná společnost
založena,
e) schvalovat rozpočet obecně prospěšné společnosti a jeho změny a jmenovitě
náklady na vlastní činnost (správu) obecně prospěšné společnosti,
f) schvalovat roční účetní závěrku a výroční zprávu obecně prospěšné
společnosti,
g) rozhodovat o předmětu a rozsahu doplňkových činností obecně prospěšné
společnosti nad rámec vymezený v zakládací listině [§ 4 odst. 2 písm.
c)],
h) udělovat souhlas ke zcizení či zastavení nemovitého majetku obecně
prospěšné společnosti nebo s jeho pronájmem na dobu delší jednoho roku,
pokud statut nestanoví dobu kratší,
i) jmenovat a odvolávat ředitele obecně prospěšné společnosti, dohlížet na
jeho činnost a stanovit mu mzdu, pokud podle zakládací listiny je funkce
ředitele zřízena,
j) rozhodovat o dalších otázkách, které do působnosti správní rady svěřuje
zakládací listina.

(2) Správní rada zasedá nejméně dvakrát ročně.

§ 14
Ředitel

(1) Ředitelem může být jmenována pouze fyzická osoba, která je bezúhonná.

(2) Ředitel nemůže být členem správní rady ani dozorčí rady, je však
oprávněn účastnit se jednání správní rady s hlasem poradním.

(3) Ředitel řídí činnost obecně prospěšné společnosti, pokud tato činnost
není zákonem, zakládací listinou nebo statutem vyhrazena do působnosti správní
rady, popřípadě i jiného orgánu obecně prospěšné společnosti.

Dozorčí rada

§ 15

(1) Dozorčí rada je kontrolním orgánem obecně prospěšné společnosti.

(2) Dozorčí radu zřizuje povinně obecně prospěšná společnost, do jejíhož
majetku byl vložen majetek státu nebo obce nebo která užívá nemovitý majetek
státu nebo obce, a obecně prospěšná společnost, která podle zvláštních
předpisů účtuje v soustavě podvojného účetnictví; zřízení dozorčí rady může
stanovit i zakládací listina.

(3) Dozorčí rada je nejméně tříčlenná a nejvýše sedmičlenná. Členové
dozorčí rady volí svého předsedu, který svolává a řídí jednání dozorčí rady.

(4) První dozorčí radu jmenuje zakladatel.

(5) Nestanoví-li tento zákon jinak, platí pro způsob ustanovení a
členství v dozorčí radě obdobně ustanovení o správní radě.

§ 16

(1) Dozorčí rada
a) přezkoumává roční účetní závěrku a výroční zprávu obecně prospěšné
společnosti,
b) nejméně jedenkrát ročně podává zprávu správní radě o výsledcích své
kontrolní činnosti,
c) dohlíží na to, že obecně prospěšná společnost vyvíjí činnost v souladu se
zákony a zakládací listinou obecně prospěšné společnosti.

(2) Dozorčí rada je oprávněna:
a) podávat správní radě návrh na odvolání ředitele,
b) nahlížet do účetních knih a jiných dokladů a kontrolovat tam obsažené
údaje,
c) svolat mimořádné jednání správní rady, jestliže to vyžadují zájmy obecně
prospěšné společnosti.

Členové dozorčí rady mají právo účastnit se jednání správní rady; musí jim být
uděleno slovo, pokud o ně požádají.

(3) Dozorčí rada je povinna upozornit správní radu na porušení zákonů,
ustanovení zakládací listiny nebo statutu, na nehospodárné postupy, popřípadě
na další nedostatky v činnosti obecně prospěšné společnosti.

HLAVA V

HOSPODAŘENí OBECNĚ PROSPĚŠNé
SPOLEČNOSTI

§ 17

(1) Kromě obecně prospěšných služeb, k jejichž poskytování byla založena,
obecně prospěšná společnost může vykonávat i jiné činnosti ("doplňková
činnost") za podmínky, že doplňkovou činností bude dosaženo účinnějšího
využití majetku a zároveň tím nebude ohrožena kvalita, rozsah a dostupnost
obecně prospěšných služeb.

(2) Obecně prospěšná společnost se nesmí účastnit na podnikání jiných
osob a mimo území České republiky nesmí zřizovat ani organizační složky.

(3) Hospodářský výsledek po zdanění, vykázaný ke konci účetního období,
převádí obecně prospěšná společnost v celé výši do rezervního fondu. Rezervní
fond používá nejprve ke krytí ztráty vykázané v následujících účetních
obdobích.

(4) Vlastním zdrojem financování obecně prospěšné společnosti je její
jmění. Jmění se tvoří:
a) hodnotou vkladů zakladatelů,
b) hodnotou přijatých darů a dědictví,
c) fondy obecně prospěšné společnosti,
d) dotacemi.

§ 18

(1) Při zajišťování své činnosti se obecně prospěšná společnost může
ucházet také o dotace ze státního rozpočtu, z rozpočtu obce, případně z
rozpočtů jiných územních orgánů/8/ nebo ze státního fondu.

(2) Dotace z prostředků státního rozpočtu, rozpočtu okresního úřadu nebo
z rozpočtu jiného územního orgánu státní správy může být obecně prospěšné
společnosti poskytnuta na stejnou činnost nebo stejný projekt pouze z jednoho
místa.

(3) O poskytnutí dotace ze státního rozpočtu žádá obecně prospěšná
společnost příslušný orgán státní správy podle charakteru převažující
činnosti, kterou nabízí.

(4) Orgán, jehož prostřednictvím je dotace poskytována, vyhlašuje
podmínky pro poskytnutí dotace, kontroluje a vyhodnocuje její využití.

Účetnictví a výroční zpráva

§ 19

(1) Podvojné účetnictví musí vést obecně prospěšná společnost,
a) která provozuje doplňkovou činnost, nebo
b) jejíž celkové příjmy (výnosy) v předchozím roce dosáhly tři miliony Kč.

(2) Obecně prospěšná společnost je povinna ve svém účetnictví důsledně
oddělit náklady a výnosy spojené s doplňkovými činnostmi, náklady a výnosy
spojené s obecně prospěšnými službami a náklady a výnosy nepatřící do
předchozích skupin a spojené se správou obecně prospěšné společnosti.

(3) Roční účetní závěrku musí mít ověřenu auditorem obecně prospěšné
společnosti, které
a) jsou příjemci dotací nebo jiných příjmů ze státního rozpočtu, z rozpočtu
obce, případně z rozpočtu jiného územního orgánu nebo od státního fondu,
jejichž celkový objem přesáhne v roce, za nějž je účetní závěrka
sestavována, jeden milion Kč,
b) nezřídily dozorčí radu, nebo
c) ve výši čistého obratu překročily deset milionů Kč.

(4) V ostatním platí pro obecně prospěšné společnosti předpisy o
účetnictví./9/

§ 20

(1) Obecně prospěšná společnost vypracovává a zveřejňuje výroční zprávu o
činnosti a hospodaření v termínu, který stanoví správní rada, nejpozději však
do šesti měsíců po skončení hodnoceného období. Hodnoceným obdobím je
kalendářní rok. Ve statutu lze upravit hodnocené období na školní rok u obecně
prospěšné společnosti, jejíž obecně prospěšnou činností je činnost v oblasti
výchovy a vzdělání.

(2) Obecně prospěšná společnost je povinna uveřejnit první výroční zprávu
o své činnosti a hospodaření nejpozději do 18 měsíců od svého vzniku.

(3) Výroční zprávy musí být veřejně přístupné.

§ 21

Výroční zpráva obecně prospěšné společnosti obsahuje:
a) přehled činností vykonávaných v kalendářním roce s uvedením vztahu k
účelu založení obecně prospěšné společnosti,
b) roční účetní závěrku a zhodnocení základních údajů v ní obsažených,
c) výrok auditora k roční účetní závěrce, pokud byla auditorem ověřována,
d) přehled o peněžních příjmech a výdajích,
e) přehled rozsahu příjmů (výnosů) v členění podle zdrojů,
f) vývoj a konečný stav fondů obecně prospěšné společnosti,
g) stav a pohyb majetku a závazků obecně prospěšné společnosti,
h) úplný objem nákladů v členění na náklady vynaložené pro plnění obecně
prospěšných služeb, pro plnění činností doplňkových a náklady na vlastní
činnost (správu) obecně prospěšné společnosti,
i) změny zakládací listiny a složení řídicích orgánů, k nimž došlo v průběhu
roku,
j) další údaje stanovené správní radou.

§ 22

Pokud obecně prospěšná společnost poruší ustanovení § 2, 17 a 20, pozbývá
a) pro rok, v němž k porušení došlo, daňová zvýhodnění stanovená tímto
zákonem, zákonem o daních z příjmů a zákonem o dani dědické, dani
darovací a dani z převodu nemovitostí,/10/
b) pro následující zdaňovací období po roce, v němž k porušení došlo, daňová
zvýhodnění stanovená zákonem o dani z nemovitostí./11/

ČÁST DRUHÁ

ZÁkon České nÁrodní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
zÁkona České nÁrodní rady č. 35/1993 Sb., zÁkona č. 96/1993 Sb., zÁkona č.
157/1993 Sb., zÁkona č. 196/1993 Sb., zÁkona č. 323/1993 Sb., zÁkona č.
42/1994 Sb., zÁkona č. 85/1994 Sb., zÁkona č. 114/1994 Sb., zÁkona č. 259/1994
Sb., zÁkona č. 32/1995 Sb., zÁkona č. 87/1995 Sb., zÁkona č. 118/1995 Sb. a
zÁkona č. 149/1995 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 18 odst. 7 se za slovo "nadace," vklÁdají tato slova: "obecně
prospěšné společnosti,".

2. § 34 se doplňuje odstavcem 12, který zní:

"(12) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na obecně prospěšné
společnosti.".

3. V příloze k zÁkonu v položce (1-27) se slova "přístrojů pro měření
délky v terénu" nahrazují slovy "nÁstrojů pro měření délky" a v položce (2-53)
se slova "přístroje pro měření délky v terénu" nahrazují slovy "nÁstroje pro
měření délky".

ČÁST TŘETÍ

ZÁkon č. 149/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje zÁkon České nÁrodní rady
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a mění zÁkon
České nÁrodní rady č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociÁlní zabezpečení a
příspěvku na stÁtní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a
zÁkon České nÁrodní rady č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví, ve znění
pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:

1. V člÁnku V bodu 1 se slova "v bodech 1 a 2" nahrazují slovy "v bodech
1, 2 a 3".

2. V člÁnku V bodu 1 se za druhou větu vklÁdÁ tato věta: "Obdobně lze
postupovat i u celého souboru těchto pohledÁvek.".

ČÁST ČTVRTÁ

ZÁkon České nÁrodní rady č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění
zÁkona č. 315/1993 Sb. a zÁkona č. 242/1994 Sb., se doplňuje takto:

1. V § 4 odst. 1 písm. f) se na konci vypouští čÁrka a připojují se tato
slova: "a obecně propěšných společností,".

2. V § 9 odst. 1 písm. f) se na konci vypouští čÁrka a připojují se tato
slova: "a obecně prospěšných společností,".

ČÁST PÁTÁ

ZÁkon České nÁrodní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a
dani z převodu nemovitostí, ve znění zÁkona České nÁrodní rady č. 18/1993 Sb.,
zÁkona č. 322/1993 Sb., zÁkona č. 42/1994 Sb., zÁkona č. 72/1994 Sb., zÁkona
č. 85/1994 Sb. a zÁkona č. 113/1994 Sb., se doplňuje takto:

1. V § 20 odst. 4 písm. b) se na konci tečka nahrazuje čÁrkou a doplňuje
se písmeno c), které zní:
"c) obecně prospěšnými společnostmi určenÁ na jejich činnost.".

2. V § 21 odst. 1 písm. c) se na konci tečka nahrazuje čÁrkou a doplňuje
se písmeno d), které zní:
"d) uplynutí každého pololetí příslušného kalendÁřního roku, jde-li o
bezúplatné nabytí majetku prÁvnickými osobami podle § 20 odst. 4 tohoto
zÁkona. PřiznÁní zahrnuje veškerý takto nabytý majetek za toto období.".

ČÁST ŠESTÁ

Tento zÁkon nabývÁ účinnosti dnem 1. ledna 1996.

Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.


1) § 27 zÁkona č. 513/1991 Sb., obchodní zÁkoník, ve znění pozdějších
předpisů.

2) ZÁkon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě.

3) § 27 až 33 zákona č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

4) § 200a až 200d zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění
pozdějších předpisů.

5) Zákon č. 328/1991 Sb., o konkurzu a vyrovnání, ve znění pozdějších
předpisů.

6) § 116 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.

7) Např. zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění zákona č.
44/1994 Sb.

8) Zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), ve znění pozdějších předpisů.

9) Např. zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.

10) Zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů.

Zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz